Salvador en de Amazone!

Hallloo luitjes!!!

Alweer even geleden maar we zijn weer terug in de bewoonde wereld met weer een hoop avonturen achter de rug!!

Zoals jullie in ons vorige bericht lazen was onze volgende stop Salvador da Bahia. Nadat bleek dat het hostel waar we naartoe wilden niet bereikbaar was met de taxi (en de 200m lopen was niet slim alleen in het donker..), bovendien hadden ze geen telefoon en het adres klopte niet. Oftewel, ander hostel! Rond 21.00 kwamen we aan in Barra, de wijk bij het strand en wat veiliger. Doorop waren we van plan om naar bed te gaan, maar in onze dorm waren 3 meisjes uit Amerika zich aan het klaarmaken om uit te gaan in een, naar het schijnt, supervette sambabar. Na 10 sec nadenken gingen we dus toch maar mee! Een uur in de rij gestaan, maar het was zeker de moeite waard!!! Live sambamuziek 2 uur lang, echt vet om zoiets in Brazilie mee te maken!

De volgende dag zijn we naar het strand gelopen, hebben we onze eerste kokosnoot gedronken (en gegeten) en verder gezwommen in de warme zee, heerlijk! Lekker muziekje erbij, heel relaxte sfeer. We zijn gebleven tot zonsondergang. In salvador kun je elke dag de zon in de zee zien zakken(zie foto´s).

´s Avonds gingen we barbecuen waarbij ze ook geroosterde kippenhartjes hadden die we MOESTEN proberen. Best lekker maar toch apart.

De dag daarna gingen we naar Pelourinho, de oude stad van Salvador, die tegenwoordig steeds veiliger is, maar nog steeds durfden we niet heel openlijk foto´s overal van te maken. Het was echt heel warm, vooral omdat we nog geen hitte gewend waren! Veel kerken gezien, waarin ze geen ´normale´ marmeren beelden hadden, maar allemaal rare freaky nagemaakte poppen, zgn levensecht. Heel veel jezusfiguren, de ene nog griezeliger dan de ander. We hebben ook een Jezusbeeld bezocht, gemaakt door een slaaf met lepra, uit hout gesneden en levensgroot, waarbij hij de bloeddruppeltjes namaakte dmv kleine stukjes robijn. Dat was wel mooi. Daarna gingen we naar de Cidade Baixa (lower city, moet je met de bekende lift van Salvador naartoe), waar een leuk marktje was. Veel te weinig tijd en uiteindelijk was het al donker toen we weer naar huis gingen. Geen tijd om te eten in het hostel want we moesten meteen door naar het hoogtepunt van Salvador; de dinsdagavond. Elke dinsdagavond gaan er percussiebands door de straten heen en is er overal live sambamuziek waar heel veel mensen op af komen. Het was echt heel gaaf, iedereen danst achter zo´n percussieband aan en is vrolijk. Dit was echt de kant die wij wilden zien/meemaken in Brazilie, echt een onvergetelijke avond!

De volgende dag om 7 uur weer op voor onze boottocht langs 2 eilanden. Om 9 uur ´s ochtends vertrok de boot, waarbij er een bandje aan het spelen was, niet echt waar je behoefte aan hebt dan! We lagen dan ook te slapen op de heenweg:P. De stranden waren super en ook weer heerlijk warm en schoon water. Op de terugweg waren de golven wat hoger en werden we zeiknat, en door de combinatie met wind was het echt heel koud.

Weer in het hostel aangekomen bleek dat we weer geen tijd hadden om avond te eten. Er was namelijk een show met traditionele dans uit Salvador, wat allemaal voortkomt uit de slavernij. De dansen waren erg mooi, een soort toneelstukjes. Allemaal (ook de mannen) hadden grote hoepelrokken aan. Aan het eind was er nog een capoeira optreden van de beste van de besten! Helaas geen foto´s want dat mocht niet (stiekem toch een paar gemaakt maar we werden gauw op de vingers getikt). Daarna alsnog uit eten geweest maar het smaakte helaas voor geen meter!! Een bonk zout met een beetje varkensvlees. De Braziliaanse keuken (op een paar gerechten na) is over het algemeen nogal ongezond; superzout, gefrituurd of op een andere manier met veel vet, of heelll veel suiker...

De laatste dag in Salvador gingen we naar het mooie strand, Praia do Forte. We konden er ook (niet in het wild maar in een soort zwembaden) schildpadden in alle soorten en maten zien, haaien, vissen en een soort flubberding (zie foto´s, het is een soort waterslak zonder huis). Het strand was inderdaad prachtig met de palmbomen! Verder nog proberen te surfen zonder surfboard (Marcella en Collin, de Fransman from de saus of France..oftewel de south). Daarna nog even geshopt en terug naar huis. Op deze leuke laatste dag nog wel Nina´s reservebatterij verloren en Marcella´s camera is op mysterieuze wijze ineens gecrasht, de foto´s hebben we gelukkig nog. Over is nog Nina´s camera met zandkorrels achter de lens...beetje balen.

De volgende dag weer vroeg op om naar Manaus te vertrekken. Na de hele dag reizen bleek dat we niet meteen door konden naar de Amazone, maar pas de volgende ochtend konden gaan. Weer een dag verloren.

´s Ochtends vertrokken we met de boot naar 130km in de amazone. Eerst kwamen we langs ´the meeting of the waters´, waar de 2 rivieren samenkomen die samen de amazone vormen. Volgens de gids waren er 2 redenen waarom de rivieren de eerste 6km niet mixten; de temperatuur, de snelheid en de pH (nee, geen typfout:P). Zag er inderdaad apart uit! Ook de eerste dolfijn gezien!

Daarna met het busje een stuk afgesneden en vanaf daar weer met de boot naar de logde. Om 12 uur (Braziliaanse tijd, oftewel half 1) was de lunch, heerlijke rijst en salade, met speciaal voor ons ipv vis gebakken ei. Beetje jammer dat we de rest van de lunches en avondeten datzelfde kregen met telkens kleine variaties.. De enige persoon die met ons mee op excursie was, was, jawel, een Nederlander. En niet zomaar een, het was (naar eigen woorden!) een Brabantse boer uit Oosterhout (voor degenen die het niet kennen, ligt echt 15 min van Tilburg af..). Een goede jongen maar zn Engels was niet zo best ('where are his tiet?' oftewel teeth..)

Ten eerste is de amazone totaal niet wat je verwacht. We kunnen het niet goed uitleggen maar als je de foto´s ziet wordt het misschien duidelijker. De plannen werden al gelijk omgegooid; we zouden de eerste dag al in de jungle slapen in plaats van de tweede!!! Na een lange boottocht waarbij je kont heel wat te verduren had van de harde houten plank waar je op moest zitten, kwamen we aan in een smaller stukje rivier. Hij zette de motor uit, waardoor het echt heeerrlijk stil werd... je hoorde alleen de vogels, apen en krekels.

Daarna kwamen we aan in het kamp, een soort dak van stro waar we de hangmatten aan konden hangen. We werden al gelijk belaagd door een hoop insecten, je kunt echt niet zonder muggenspul! Wat nog niet echt helemaal hielp maar toch. We moesten zelf hout gaan vinden voor het vuur, waarop we zelf kip geroosterd hebben (ofja.. de gids). Lekkere maaltijd, totdat er een grote kakkerlak over ons bankje heen kwam lopen en er een vlieg in Nina´s eten had. Je had overigens echt een zaklamp nodig want het was zo donker dat je echt niet zag wat je at! Maar vervolgens komen op het licht weer veel insecten af, die in je neus en oren vliegen. De wc was uiteraard ook achter een struikje.

Na het eten gingen we op kaaimannenjacht!!! In het pikkedonker onder een prachtige sterrenhemel weer de kano in. Het was superspannend want je zag niks. Daarna sprong er ineens iets glibberigs in Marcella´s nek... een vis:S en het bleef er niet bij 1, de vissen vlogen je om de oren! Wat een sukkels. Marcella was een stoere bikkel die ze uit de boot durfde te gooien, Nina probeerde het onder druk van de gidsmaar bleef gillen I DON´T LIKE IT!

In het donker waren we de hele tijd op zoek naar rode ogen aan de waterkant (reflectie van de zaklamp), waarna we voorzichtig en heel stil dichterbij moesten komen.. een was echt 2 meter lang, maar die sprong helaas op het laatste moment in het water. Twee andere rode oogjes bleken een rat te zijn, maar uiteindelijk had hij er dan een te pakken! Na 2 uur.

Terug in het kamp gingen we in de hangmat slapen onder het genot van de opera van de amazone (oa kikkers, vogels, brulapen, etc.).

De dag erna gingen we na het ontbijt na een local family die daar woontin hun boerderij. Vet veel huisdieren; honden, katten, kuikentjes, eenden, zwijnen, papegaai en gebeten door paardenvliegen. We mochten ook binnen kijken, maar we moesten wel eerst onze slippers uit (binnen is gewoon een paar houten planken, net zo smerig).

Na de lunch in de hangmat gelezen, het is er ´s middags zo warm dat je echt niks kunt doen.

Om half 4 gingen we piranhavissen. Erg grappig! Nina heeft voor het eerst van haar leven een vis gevangen, 4 achter elkaar! Marcella uiteindelijk ook 2. De brabantse boer had als laatste er pas 1 en bleef ervoor steeds roepen: stjoepid animals!!!

Mooie zonsondergang. Na het eten nog een keer kaaimannen gevangen, dit keer een stuk saaier (dicht bij de lodge, met 2 gidsen, na 20 min al een gevangen).

De ochtend erna moesten we al om 5.30u klaarstaan om naar de zonsopgang te gaan kijken. Ook mooi maar niet heel bijzonder.

Om half 7 waren we terug, even een dutje gedaan en om half 9 op naar de jungle voor een 3 uur durende hike. De gids vertelde over veel bomen en planteniets interessants, hoe de Indianen het gebruikten. Op het eind rende de gids (in onze beleving) door het woud, er was geen tijd om ergens naar te kijken of foto´s te maken, en we waren kapot, pissig en bezweet door de hoge luchtvochtigheid.

Gedoucht in de lodge, het water kwam direct uit de rivier, maar toch lekker en verfrissend. Na de 6e keer hetzelfde eten vonden we het niet erg om weer weg te moeten. In een onoverdekte lekke (!)boot in de regen en onweer gingen we terug naar Manaus. We waren ondertussen zo chagerijnig dat we ons wel even af moesten reageren. Onze slippers zaten onder de rode klei toen we het busje instapten, waarna we allebei de klei hebben afgeveegd in de auto. Het was echt een vieze zooi en we kwamen niet meer bij van het lachen, alsof die arme chauffeur er wat aan kon doen!!

Het is hier inmiddels 2 uur ´s nachts, maar we wilden jullie perse even op de hoogte stellen. We zitten overigens nu in Fortaleza, een stad aan de kust in het Noorden. Komende 2 weken zal met name strand, zee en watersporten worden. Nog even bruin worden voordat we naar het ijskoude Nederland vertrekken!!!

Veel liefs van ons tweetjes!!!

Thari

Haay!

Klinkt echt zoooo gaaf allemaal!! Soms een beetje vies ook, mja...in de jungle bouwen ze nou eenmaal geen huizen met mooi sanitair:P zou er wel grappig uitzien, opeens een complete wijk zoals de reeshof ofzo...midden in de bushbush, haha:P

And I loooove van die Braziliaanse muziek, met trommels en fluitjes enzo toch?? Zometeen heb ik t helemaal fout...:P Maar daar word je zo vrolijk van! Moet toch echt maar s ooit in mn leven naar Brazil!

Heel veel plezier nog met bakken in de zon en watersporten enzo! Ook heeeeel leuk denk ik!:D alles is sowieso leuker dan in (idd best wel koud, niet ijskoud;)) Nederland zitten...

xThari

Petra

Sweeties!!

Wat een supermooie verhalen toch weer!
Deels een beetje herkenbaar van Ghana, maar ook hele gave "nieuwe" belevingen. Echt superleuk om te lezen. Ik hoop dat jullie het nog super hebben de komende twee weken en dan helemaal voldaan terug komen!!!

Heb de tijd van jullie leven en kom veilig terug!!

KUS!

Laurie

Hee schatties!

Leuk dat jullie ons weer even op de hoogte houden!! Komende 2 weken nog meer zee en strand?! En jullie hebben de afgelopen weken al zulke mooi strandjes bezocht! En dan komen jullie helemaal zwart terug terwijl iedereen hier (lees: ik) in een dikke winterdip zit (ja, nu al, maar het is dan ook koud)

Maar zover ik kan zien hebben jullie echt veel gave dingen meegemaakt.. maar als jullie terugzijn wil ik het even allemaal persoonlijk horen! En nog meer foto's haha, al vind ik dat jullie het nu al erg goed doen met de foto's, heb een aardig beeld van brazilie denk ik!

Maargoed, heel veel plezier nog de komende weken maar dat lukt wel zo te lezen :)
Liefs enxxx

PS nemen jullie nog zo'n flubberding mee naar huis? ;)

Lieke

Die verhalen van jullie zijn echt geweldig om te lezen!!! Wat maken jullie veel mee zeg!! al heimwee?? vast niet!! Hier is het vooral koud, nat en saai...
Misschien een beetje zon en warmte in een zakje meenemen naar holland?

Liefs Lieke.

Angelique & Roderik

Weer geweldige verhalen! Dank, dank, girrrrrrls!
En fantastische foto's, en zoveel!
Heerlijk om zo boeiend met jullie avonturen mee te kunnen leven, echt hartstikke leuk!!!
Houd vol zo die gaat!
Dikke knuffels.

Linda

wauw wauw wauw:D zo leuk om te lezen allemaal.... ik zie sommige dingen jou ook gewoon niet doen nien:P hahah sorry, maar wel heel vet van je !!
chill ze de komende twee weken, girls ;)

KUSSSS

Florentien

whahahahahaha hilarisch! ik zie nina al met die vissen om haar oren hihihi! goed bezig trouwens marc! maar nien, toch goed dat je t hebt gedaan hoor die amazone. Nu nog de zee in! Wel vet trouwens al die live muziek die zee daar hebben. wordt er hier al vrolijk van! Geniet er nog even van! en dan snel op skype om mij alles in real life te vertellen ;).
Veel liefs! x